Geen huiswerk op Klavertje 4?

03 november 2023
Ik krijg nog weleens de vraag van ouders waarom wij geen huiswerk geven op Klavertje 4 en of daardoor de overgang naar de middelbare school niet lastiger is.

Wij zijn inderdaad bewust zuinig met huiswerk. Een kind dat uit school komt, moet buiten kunnen spelen, z’n energie kwijt kunnen en even met hele andere dingen bezig zijn dan school. Kinderen moeten al zoveel. Maar er is ook nog een reden.  

Een argument om huiswerk mee te geven, is dat kinderen op deze manier vaardigheden ontwikkelen die zij nu en later nodig hebben om zelfstandig te leren: hoe pak je iets aan, hoe zorg je dat je niet afgeleid wordt, hoe kun je jezelf instructie geven en hoe controleer je of je hebt bereikt wat de bedoeling was? Dit effect bereik je echter alleen wanneer ouders hun kind begeleiden bij hun huiswerk. Het brein van kinderen op de basisschool is gewoonlijk nog niet in staat om zelfstandig huiswerk te maken. Ze hebben voortdurend feedback, tips en uitleg nodig. Niet alle ouders kunnen deze begeleiding geven, waardoor het geven van huiswerk zelfs een averechts effect kan hebben.  

Op Klavertje 4 vinden we dat het ontwikkelen van deze vaardigheden vooral op school thuishoort. Daar zijn de professionals die opgeleid zijn om kinderen te leren leren en krijgen alle kinderen de begeleiding die ze nodig hebben. Als jenaplanschool besteden we veel aandacht aan leren leren. Zo werken we aan de 10 essenties van Jenaplan, zoals verantwoordelijkheid nemen, plannen, reflecteren.  Ook zijn we voortdurend in gesprek met kinderen over hun leerproces: waar gaan ze heen, wat hebben ze tot nu toe gedaan op dit doel te bereiken en wat is de volgende stap die ze zouden kunnen zetten? En het kiesbord en takenblaadje helpt kinderen bij het plannen en stellen van prioriteiten.  

Het is overigens niet zo dat kinderen nooit werk meekrijgen dat ze buiten schooltijd moeten maken of leren. Zo bereiden kinderen thuis hun kringen voor en werken ze in de bovenbouw thuis aan hun werkstuk. En soms is het zinvol wanneer kinderen thuis extra oefenen met rekenen of taal. Dit wordt echter altijd van tevoren besproken met de ouders.